Looptechniek

Train je looptechniek

Als je serieus met hardlopen bezig bent of als je een serieuze(re) hardloper wil worden, dan is het raadzaam om ook tijd te besteden aan het training van je looptechniek. Dit doe je via een aantal verschillende oefeningen zoals skipping, pendelloop, trippling, kaatssprongen enz. die bekend staan onder de verzamelnaam ‘loopscholing’.

Let tijdens het lopen op onderstaande punten:

  • Recht lopen en vooruit kijken
  • Armen inzet

De armbeweging is van belang voor ritme en balans. Ook dit is een beweging die vanuit ontspanning plaatsvindt. De arm werkt als een pendule: hoe korter de slinger, hoe gemakkelijker (en sneller) hij heen en weer gaat. Daarom is een hoek hebben van ca. 90ºْ ideaal. De armen dienen geen zijwaartse bewegingen te maken. Alles moet erop gericht zijn om een voorwaartse beweging te bewerkstelligen. Goed armgebruik ondersteunt de juiste manier van hardlopen. Denk maar, dat je met je ellebogen ballonnen aan het doorprikken bent.

  • Schouders laag

Veel lopers hebben de neiging de schouders hoog op te trekken. Hierdoor wordt vaak te veel spanning op het middenrif gebracht waardoor de ademhaling belemmerd wordt en slechts het bovenste gedeelte van de longen zich kan vullen. Door de schouders meer te laten zakken kan het begin van de ademhaling meer via de buikwand worden aangezet, waardoor de longen zich volledig kunnen vullen en er meer zuurstof wordt opgenomen.

  • Groot maken

Denk maar dat er een touwtje aan het hoofd zit, dat je lichaam omhoog trekt.

  • Niet lelijk kijken, gezicht ontspannen en mond ’n beetje open
  • Voet afrollen

Bij de afzet is het van belang je voet af te wikkelen over de grote teen.

  • Hakinzet iets hoger inzetten.
  • Bovenbeeninzet iets hoger inzetten.
  • Voet onder het lichaam plaatsen.

Heb je een vraag over looptechniek, stuur dan een mailtje naar info@lopersgroepbrandevoort.nl en we zorgen dat jouw vraag beantwoord wordt door Willem of één van de andere trainers.